Monday, June 6, 2011

Resepi Lamb Chop dan Chicken Chop

Lamb Chop



Chicken Chop



Resepi Lamb Chop dan Chicken Chop adalah sama. Saya membuat kedua-duanya sekali kerana saya tidak meminati daging kambing. Semua ahli keluarga saya meminati kambing tetapi saya tidak. Jadi saya pun membuat chicken chop untuk diri sendiri. Resepi seperti dibawah...

Bahan perap daging kambing dan ayam

4 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tomato
1/2 sudu besar serbuk lada hitam (boleh ditambah jika mahu)
2 ulas bawang putih

- Untuk daging kambing, basuh daging tersebut jangan terlampau lama. Basuh hanya untuk membuang kotoran sahaja. basuh lap daging tersebut dengan kain bersih dan kering. Daging ayam juga perlu dilap dengan kain kering dan bersih selepas dibasuh. Tumbuk bawang putih dan satukan semua bahan didalam satu mangkuk. Lumurkan bahan campuran tadi pada daging sehingga rata. Perapkan semalaman sebelum dibakar. Hanya daging kambing sahaja dibakar. Bagi daging ayam perlu disalut dan digoreng. Bahan salutan daging ayam adalah seperti dibawah.

Salutan Daging ayam

1 biji telur
2 keping roti
sedikit garam

-Bakar 2 keping roti. Mesin roti selepas dibakar menggunkan mesin pengisar kering untuk dijadikan serbuk roti, ke tepikan. Pecahkan telur dan pukul beserta garam. Celup daging ayam yang telah diperap semalaman ke dalam telur. Ratakan serbuk roti tadi keatas daging ayam yang telah dicelup telur. Panaskan kuali dengan minyak sedikit dan goreng daging ayam dengan api perlahan sehingga kekuningan dan garing.

Coleslaw

1/2 biji kubis
1/2 biji lobak merah
mayonis (mencukupi untuk digaul dengan kubis dan lobak merah)
1 sudu besar lemon juice

- Potong kubis dengan potongan yang sangat nipis. Sagat lobak merah. Satukan kubis dan lobak merah didalam mangkuk. Masukkan mayonis dan lemon juice, gaul rata.

Sos lada hitam

1 labu bawang besar (potong dadu)
1 sudu besar mentega
2 sudu tepung gandum (ayak dan dibancuh dengan air)
1 liter air
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar lada hitam
1 kiub ayam
sedikit garam
sedikit gula

- Panaskna mentega dalam kuali dan tumis bawang yang telah dipotong dadu tadi hingga layu. Masukkan air dan kesemua bahan diatas kecuali tepung gandum yang telah dilarutkan dengan air. Tunggu sehingga menggelegak dan masukkan tepung gandum yang dilarutkan air tadi sikit demi sedikit. Semasa memasukkan tepung hendaklah sentiasa digaul. Gaul sos sehingga menggelegak. Jangan biarkan terlalu lama, ia kemungkinan boleh mengakibatkan sos tersebut berketul-ketul. Selepas menggelegak, masukkan garam dan gula. Masukkan mengikut citarasa sendiri.

Mesh Potato

6-8 biji ubi kentang (dibuang kulit, dipotong dan direbus)
1 sudu besar butter
1/2 cawan susu cair
sedikit lada sulah
sedikit garam

-Masukkan ubi kentang kedalam periuk berasma air. Pastikan air diisi sehingga sama ketinggian dengan ubi kentang. Rebus ubi kentang sehingga air tadi kering. Jangan biarkan air terlampau kering atau ubi kentang menjadi hitam. :) Biarkan sejuk. Selepas sejuk, lenyek ubi tersebut sehingga kesemua ubi tersebut hancur. Masukkan lada hitam, butter, susu cair dan garam. Gaul rata. Rasa mengikut citarasa.

Broccoli dan Daun Saderi

Sayuran ini adalah tambahan saya sahaja. Anda boleh menambah selain sayur ini ikut citarasa anda. Saya hanya menumis broccoli dan daun saderi dengan minyak, bawang putih dan sedikit garam. Tumis sehingga sayur tadi masak. Saya sukakan sayur tersebut tidak terlalu layu.

Hidang daging dengan Coleslaw, mesh potato, dan sayur tambahan kedalam pinggan. Selamat mencuba. ~~~ :)

0 comments:

Post a Comment