Tuesday, January 25, 2011

Cendawan Goreng

Hmmmm... Selama ini goreng cendawan mesti lembik, makan minyak dan tak ranggup. Tertanya pada diri sendiri macam mana nak buat cendawan goreng yang ranggup. Pada awal bulan Januari lalu, saya dan kawan baik saya pergi kenduri kahwin kawan (nama dia Adah) di Banting. Keluarga dia pengusaha cendawan. Menanam dan menjual cendawan. Masa majlis perkahwinan Adah salah satu lauk yang dihidangkan adalah cendawan goreng. Sedap.


Gambar lauk yang saya ambil masa majlis tersebut. Hihi. Cendawan goreng tu penting. Saya suka. Siap kat depan meja buffer tu diletakkan pokok cendawan. Menarik.


Akhirnya, saya tanya juga kat Adah cam ne nak masak cendawan goreng yang ranggup. Dia just terangkan cara memasaknya. Amat senang. :)

Cendawan goreng yang ringkas dan senang dimasak.

Bahan-bahan
- Cendawan
- Tepung gandum
- Serbuk kari dan lada - Boleh letak rempah lain sebagai perasa sendiri
- Garam

Cara memasak
Basuh cendawan dan toskan. Tepung, serbuk kari, lada hitam dan garam digaul bersama. Masukkan cendawan yang telah ditoskan. Pastikan minyak telah panas sebelum menggoreng cendawan. Amaran, jangan basuh cendawan dan gaul dengan tepung terlalu awal dan menuggu minyak panas. Cendawan perlu digaul dengan tepung tersebut dan terus digoreng. Basuh cendawan mengikut kecukupan untuk digoreng dalam satu masa.


Ini hasil yang telah saya cuba buat. Memang menjadi. Suka sangat. Thanks Adah. :)

1 comments:

Shaifuddin said...

nk alamat boleh x untuk beli cendawan yg dlalam botol

Post a Comment